PARAULES POSITIVES +

Hola a tots, ací vos deixe una activitat molt bonica que vull conservar per escrit.

És una activitat d’educació emocional que he fet per a la classe (també pot servir per a altre lloc on hi haja un grup). L’he posada a la pràctica amb alumnes de primer curs, de tercer, de quart i de sisè de primària, i sempre ha sigut una experiència molt enriquidora i positiva.

Es tracta de realitzar rètols amb aquestes paraules, o bé un mural, o bé un quadern-diccionari de la classe, (segons siga el curs cal adaptar-la al nivell) i després fer una sèrie d’accions en grup al voltant d’estes paraules.

A primer cicle recomane que es faça rètols o un mural. A segon i tercer cicle pense que és millor un quadern-diccionari (també es pot fer, a banda, un mural, tot depèn de la motivació i l’interès dels alumnes).

(Més cap a baix vos explique com es pot fer per cicles)

He extret la idea del menú de paraules positives de la pàgina de Mayar Mora Alberola (Aromaterapeuta,Professora de la llei de l’atracció, Mestra de Reiki, Estètica natural), l’he traduït al valencià i he afegit jo unes quantes paraules més.

“Aquest és el menú de paraules que sempre ens han d’acompanyar al llarg del dia, i són les creadores dels nostres somnis. Si en veritat desitgem que els nostres somnis es manifesten, la paraula té un poder impressionant a la nostra vida, tot depenent de les que pensem i parlem serà el resultats. En aquest menú no existeixen les prohibicions tot és bo, positiu, i sa per a la nostra ment meravellosa i, a més a més, de primera qualitat ,no té contra indicacions, solament salut perfecta.

Paraules positives:

Meravellós, excel·lent, bravo, espectacular, gràcies, magnífic, genial, fenomenal, gloriós, formidable, impressionant, positiu, esplèndid, hurra, estupend, bo, fantàstic, encantador, intel·ligent, increïble, grandiós, brillant, extraordinari, únic, que bé, especial, notable, bon treball, sorprenent, sobreïxent, admirable, perfecte, bon dia, bona vesprada, ànim, divertit, alegre, pacífic, solidari, valent, m’agrada, ideal, amics, emocionant, amorós, sinceritat, perdó, il·lusió .

Pots afegir les teues. També és convenient tenir-les (algunes o totes) en femení o neutre.

PRIMER CICLE: Per als alumnes de primer i segon que comencen a adquirir vocabulari és una cosa agradable tenir les paraules en rètols confeccionats per ells mateix o pintades a un mural.

Es pot presentar les paraules de cinc en cinc o una cada dia, o setmana segons convinga. També, si pot ser, relacionant-les amb el tema de llengua que estiguen donant.

Jo, personalment, prefereisc que els alumnes, per grups o individualment, trien una paraula, la que més els agrade i abans de pintar-la han de saber què vol dir i dir o escriure alguna frase on aparega aquesta. També anomenar i dibuixar coses relacionades amb la paraula.

Cada paraula és explicada i recordada quan apareix en alguna lectura. També realitzen dictats i exemples amb elles. Quan en alguna ocasió al llarg del dia torna a aparèixer eixa paraula o alguna semblant. Durant tot el curs va omplint-se la paret d’aquestes paraules.

És interessant aplicar una variant del Joc de la vareta màgica: joc de paraules que es pot aplicar quan a classe hi ha hagut un mal ús del llenguatge, un insult, una baralla,... aquesta vareta màgica canvia les paraules lletges per paraules boniques.

Per exemple ho podem gastar quan hi ha un diàleg de falta de respecte entre alumnes o de discriminació,...En aquest cas es pot canviar les paraules negatives per les positives, plantejant-ho com un joc. Aplicant un instantani roll-playing/teatre de pronunciar davant tota la classe i reforçar positivament que un alumne diga paraules positives sobre un altre. Aquesta és una manera de fomentar el que es duguen bé entre ells, l’estima per les paraules bones i el ser educat i contribuir a crear un bon ambient a l’aula.

SEGON CICLE: El mateix però ací introduïm que ells xiquets i xiquetes han de buscar al diccionari la definició de la paraula i copiar-la al quadern. L’ús del diccionari, normalment, els agrada, sobre tot en tercer. També que escriguen cartes positives als companys utilitzant al menys una o dues paraules positives treballades.

A banda de copiar les definicions al quadern es pot fer un quadern de la classe on s’apunta les paraules positives i la seua definició. Aquest quadern estarà a classe per a consultar-lo i en vacances o cap de setmana se’l poden endur a casa per a que el llegeixen els pares i els diguen més paraules positives.

Si es realitza un mural per a posar a la paret i s’acompanya amb música mentre estan confeccionant-lo pot sorgir alguna paraula nova de repent, aquesta s’apunta i ja es buscarà la definició.

TERCER CICLE: Es pot fer el mateix que en primer i segon cicle però ací introduïm més coses:

*Que els alumnes siguen els que aporten les paraules, que no les diga el mestre, que eixquen d’ells, com una pluja d’idees. També que intenten explicar-les ells abans que el mestre o abans de buscar-les al diccionari. Després el mestre farà les correccions que calga.

*En el moment, improvisadament, que pensen frases, una per a cada paraula, o una frase per a més d’una paraula.

*En les redaccions i cartes als companys que apareguen al menys cinc paraules positives.

*Poden buscar a internet o a la biblioteca frases o cites amb paraules positives.

*Que acompanyen cada paraula amb un dibuix, com la representarien.

*Altra variant és que inventen un poema o cançó amb alguna paraula.

Enllaços d'altres blogs i pàgines relacionats:

http://nuestrosninos.com/PDFs/053-abcpositivoarticulo.pdf

http://eladihuguet.blogcindario.com/2010/01/00099-paraules-signes-mon-interior.html

http://blocs.xtec.cat/recursosee/2011/10/24/la-llibreta-de-les-paraules/

http://mayar1406.com/myr/

Bo, espere que a algú li faça profit, com a mi, 1 abraçada.

Xavi Martí

Comentaris

Entrades populars